Toppsjiktet blant julinyhetene er i liten grad preget av nyheter, men nye årganger.  I vinverdenen er det en like god og ofte enda bedre nyhet enn et helt nytt produkt.

Det gjelder ikke minst for sicilianske Terre Neres fantastiske portefølje som dominerer  teten både på den hvite og røde siden, og ikke minst når pris tas med i betraktningen. Dette er store vinopplevelser av det sjeldne slaget.

Har du et stort vinbudsjett i sommer, kanskje fordi du har droppet kostbare turer til euroland, kan du unne deg en storhet som Chevalier-Montrachet 2013 fra Ch. de Puligny  Montrachet. Dyrt selvsagt, men det er det du (minst) må betale på kontinentet for denne vinen.

Om vi kan snakke om budsjettklassen fra Burgund, så er Fanny Sabre er en favoritt. Nå med hele porteføljen, både røde og hvite, i ny og lekker 2015-årgang.

At pinot noir og chardonnay ikke lenger bare er synonymt med Burgund, er ingen nyhet, men stadig nye områder dukker opp, deriblant Canada og Okanagan som du kan lese mer om her.

McLean Creek Pinot Noir 2015 er en virkelig godbit fra den kanten.

Lustau er ute med flere nytappete sherryer i en klasse for seg.  Men også Colosia gjør seg gjeldende i denne vinkategorien som får altfor lite oppmerksomhet.

Vi kommer ikke utenom bobler når det er sommer og ferietid. Og her kan du velge mellom alt fra noen virkelige kraftpakker som Cuvee Louise 2002,   Jacquesson Avize Champ Gain 2005 og ikke minst cavaen Recaredo Finca Serral del Vell 2007 til mer ukompliserte og prisgunstige viner. Til og med noe så eksotisk som indiske York Sparkling Cuvee Brut

Du finner bestillingsnyhetene og årgangsendringer listet etter poeng per kategori på undersidene i denne saken

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.